„Procesoarele nu conteaza pentru gaming-ul 4K”… Gresit!

Estimated read time 8 min read

De ce performanța CPU-ului contează în gaming-ul la 4K

În zilele noastre, se aude adesea că performanța CPU-ului nu contează atunci când joci la 4K, mai ales în ceea ce privește testele de benchmarking ale CPU-urilor. Se spune adesea că vei fi întotdeauna limitat de GPU, chiar și cu un CPU considerat de nivel inferior, așa că nu are sens să cumperi un CPU de gaming „rapid” care oferă performanțe puternice la rezoluții mai mici dacă joci la 4K.

Cu toate acestea, există cu siguranță exemple care pot fi aduse ca dovadă în acest sens, iar majoritatea testelor de benchmarking ale CPU-urilor care includ date la 4K vor face exact asta. Cu toate acestea, aceste date pot fi foarte înșelătoare, mult mai mult decât testele la rezoluții mai mici. În acest articol, vom explica de ce.

Revizuirile CPU-urilor în context corect

Să discutăm mai întâi despre revizuirile CPU-urilor care includ date la 4K. De obicei, revizuirile CPU-urilor folosesc cel mai puternic GPU disponibil, deoarece acest lucru ajută la minimizarea bottleneck-ului GPU-ului, izolând mai bine CPU-ul pentru a evalua performanța sa în gaming. S-ar putea să pară contraintuitiv să folosim presetări de calitate înaltă sau ultra, dar de multe ori aceste presetări de calitate superioară pun cel mai mult stres pe CPU. Setările precum animațiile, nivelul de detaliu, distanța de randare și densitatea mulțimii pot fi intensive pentru CPU.

Așadar, atunci când folosești un GPU precum GeForce RTX 4090 și testezi la 4K folosind presetări de calitate ultra, datele rezultate pot fi înșelătoare, în funcție de preferințele tale, și prin preferințe înțelegem în principal rata de cadre dorită. În primul și în primul rând, un joc trebuie să ruleze la rata de cadre pe care o consideri acceptabilă, care, sperăm, este orice între 60 fps și setări de reîmprospătare ridicată, cum ar fi 120 fps sau mai mult.

Luați acest exemplu de date Starfield, de exemplu. La 4K folosind presetul ultra cu RTX 4090 și 7800X3D, am obținut o medie de 76 fps în testul nostru, ceea ce nu este rău. Dar dacă vrei cu adevărat 90 fps sau mai mult, ai putea să reduci setările de calitate la mediu, sau cel mai probabil să activezi redimensionarea, dar ideea este că ajustările vor fi făcute la setările de calitate pentru a obține rata de cadre dorită.

În acest exemplu, putem vedea că 7800X3D este capabil să atingă peste 100 fps în acest titlu și, de fapt, atinge un maxim de 130 fps, dar această informație este obținută doar prin teste la rezoluții mai mici.

Problema este că, dacă am include doar rezultate la 4K, folosind doar presetul ‘Ultra’, care este adesea cazul deoarece nu vei testa 10+ CPU-uri la mai multe rezoluții folosind mai multe presetări de calitate, atunci 76 fps ar fi limita. Acesta este tot ceea ce RTX 4090 poate gestiona aici.

Prin urmare, dacă toate CPU-urile testate permit RTX 4090 să randeze 76 fps, acest lucru îi dă privitorului impresia că la 4K CPU-urile nu contează, deoarece performanța pare aceeași atunci când comparăm 7800X3D și 5800X, de exemplu.

Cu toate acestea, 5800X ar putea ajunge la 80 fps, iar dacă ești dispus să ajustezi setările de calitate pentru a atinge 90 fps sau mai mult, acest lucru nu ar fi posibil. Acest lucru devine, de asemene

, o problemă dacă îți actualizezi GPU-ul, ceea ce presupunem că la un moment dat vei face, pentru că atunci când faci acest lucru, vei descoperi mai ușor limitele CPU-ului tău la rezoluții mai mari.

Am petrecut o săptămână la băncile de testare, înregistrând o mulțime de date despre jumătate de duzină de jocuri folosind Ryzen 5 3600 și Ryzen 7 7800X3D, împreună cu Radeon 7700 XT, 7900 XT și RTX 4090. Te rugăm să nu te fixezi pe CPU-urile folosite pentru acest test. Scopul a fost de a folosi două procesoare foarte diferite, deoarece aceasta demonstrează mai clar ceea ce vorbim.

CPU-urile în sine nu sunt importante; cadrul ratele sunt cele pe care dorim să le examinăm. Este un subiect foarte interesant care explică bine această problemă, așa că să ne aprofundăm…

Datele de la Hogwarts Legacy

Vom începe cu datele din Hogwarts Legacy la 1080p folosind 7700 XT, care este un GPU considerat de nivel inferior în standardele de astăzi. Sigur, costă acum 400 de dolari, dar RTX 4060 este 300 de dolari. La rezoluția de 1080p, mai tipică pentru testarea CPU-urilor, putem vedea că 7800X3D este mult mai rapid decât 3600, chiar și folosind presetul ‘ultra’. În acest exemplu, trecem de la 73 fps la 98 fps, deci o creștere de 34%.

Cu toate acestea, dacă am testa cu setările de calitate ‘medie’, am vedea că marja se mărește la 74%, și apoi la 83% cu setările ‘scăzute’, pe măsură ce procesorul Ryzen 5 pare să atingă maximum puțin peste 80 fps. Aceste date indică clar că, dacă ești mulțumit cu aproximativ 80 fps în medie, 3600 este suficient, dar dacă vrei mai mult de atât, este necesară o actualizare.

Acesta este motivul pentru care benchmarking-ul CPU-urilor la 4K este înșelător, deoarece înveți tot ce ai nevoie cu aceste date de la 1080p. Dacă vrei 60 fps la 4K, vei ajusta setările în consecință pentru GPU-ul tău și știi că 3600 poate oferi această performanță. Dar dacă vrei 90 fps sau mai mult, rezoluția nu contează; 3600 pur și simplu nu poate atinge acel nivel de performanță.

Trecând la rezoluția de 1440p, Ryzen 5 3600 este încă limitat la 84 fps, cu aceeași performanță observată folosind presetările medii și ultra. 7800X3D este mai lent la 1440p, deoarece devenim mai legați de GPU-ul Radeon, dar este încă posibil să depășim 100 fps folosind setările medii sau scăzute.

Acum, la rezoluția 4K, învățăm foarte puțin despre performanța CPU-ului, deoarece ne uităm în mare parte la limitările 7700 XT aici, care este bun doar pentru aproximativ 67-68 fps folosind presetul scăzut. Există unele diferențe notabile în procentajele 1% inferioare, deoarece 7800X3D este mult mai rapid decât 3600, dar dacă te concentrezi pe ratele medii de cadre, este ușor să concluzionezi că performanța CPU-ului nu contează la 4K, mai ales când nu deții un RTX 4090.

Aceasta este suficient de adevărat dacă ești mulțumit cu jocuri la 60 fps, dar pentru cei care cer mai mult, fie va trebui să scadă rezoluția, fie, mai probabil, să activeze redimensionarea, și fiecare opțiune va vedea că 3600 limitează performanța la aproximativ 80 fps, în timp ce 7800X3D poate merge mult mai repede. Acum, să privim asta cu 7900 XT.

Upgradarea la 7900 XT nu schimbă multe pentru procesorul Ryzen 5, așa cum era de așteptat, deoarece datele cu 7700 XT erau limitate de CPU chiar și la 1080p. Observăm câteva cadre în plus cu setările scăzute și medii, dar în rest, rezultatele sunt foarte asemănătoare.

Pe de altă parte, 7800X3D observă o creștere a performanței de 36% cu presetul ultra, apoi 10% pentru mediu și 12% pentru scăzut. Așadar, aceste setări de calitate inferioară încep să găsească limitele de procesare ale cipului X3D. În timp ce anterior, folosind 7700 XT, 7800X3D era doar cu 34% mai rapid decât 3600 folosind setările ultra la 1080p, aici este cu 82% mai rapid.

Trecând la 1440p, nu se schimbă multe din rezultate. Setarea calității scăzute cu ray tracing activat este acum foarte limitată de GPU, și vedem că marja folosind presetul ultra se reduce la o marjă de 61% în favoarea 7800X3D, dar în rest, marjele sunt foarte asemănătoare.

Acum, la 4K, folosind 7900 XT, Ryzen 5 3600 este limitat la aceeași performanță sub-90 fps pe care am văzut-o la 1080p folosind 7700 XT. De asemenea, vedem că, folosind setările de calitate ultra, performanța medie a ratei cadrelor este aproape identică între 7800X3D și 3600, deoarece ambele sunt limitate de GPU la aproximativ 70 fps.

Cu RTX 4090 instalat, Ryzen 5 3600 este de fapt puțin mai lent la 1080p comparativ cu ce am văzut cu 7700 XT, rezultat al problemei de overhead al driverului Nvidia pe care l-am explorat anterior. Acest efect este cel mai vizibil folosind 7800X3D cu setarea calității scăzute, deoarece aici a fost de fapt cu 15% mai rapid folosind 7700 XT. Dar nu suntem aici pentru a explora problema de overhead a Nvidia, așa că să continuăm.

Ce vedem este o creștere a performanței de 85% pentru 7800X3D față de 3600 când comparăm datele de calitate ultra la 1080p, și aceasta pare să fie adevărata diferență de performanță între aceste două CPU-uri. Marja este mai mare cu presetul scăzut folosind ray tracing, 94% acolo, dar acele date sunt mai mult pentru curiozitate științifică deoarece este îndoielnic că cineva ar folosi acea combinație de setări de calitate.

Punctul este, așa cum am descoperit și cu 7700 XT la 1080p, procesorul Ryzen 5 este limitat la aproximativ 80 fps; nu poate împinge ratele de cadre mai sus de atât.

Citeste si